Wednesday, November 24, 2010

mnghadapi saat2 pnentuan hidup.....:)

Pd 21hb november 2010,telah brmula nye saat2 getir tk menentukan hidupku nie....iaitu final exm tk sem nie lak....ak sngguh tkt tk mnghadapinya pd mlenye...coz ak x punyai persediaan yg sckpnya....tp ats semngt dan sokongn dr mak,abh,abg2,kakak2,adk2 & membe2,ak bersemngt tk stdy......ak bgtu mnghargai membe2 course ku.begitu juga ngn family ku...thnks a lot to my family...thnks a lot too all my frenz.....ak x kn lpe jasa anda sekalian..terutamanya mak dan abah yg ku sayangi....anakanda mu ini menyayangi ayahanda dan bonda selama-lamanya......insyaAllah.....arinie telah  lpas sdah 3 paper exm.....alhmdulillah..de lg 4 paper yg ak hrs tempuhi...iaitu paper2 tk sbjek tarikh adb wa nusus,balaghah,naqdu adabi dan maqal......ak prlu trskn smngt lg tk brjaya ngn cmrlng....huhuuhu.......:)

Thursday, November 4, 2010

Salam buat sahabat2 sume.........x slhkn klo dsni sy memhon maaf sekiranya de trdpt slh dan silp trhdp shbt2 sekalian bior pun bkn pd hari ryue aidilfitri........salam eidul adha dr sy,norazmina ............:)

pe slh diriku ini ????

salam whai teman2 sume.........ak ini hnyalah seorg insan biasa....seperti org len juga yg mempunyai thap kesbran yg telah dihadkn....ade yg mngtekn bhwa diri ku  nie seorg yg x pnyabar....ak x tau la x pnyabar dr segi pe trhadapnya.......bg sape yg tlh mngenali diriku,pastinya mereka telh mngtahui bhwa ak nie seorg yg pnyabar atau tidak........da x tau nk tlis pe.......hrm.......:(

Monday, November 1, 2010

Ble hati ini trse ksnyian................

Ak hnyalah insan biasa......ak juga sprti org len yg punyai hati nk cri tman tetapi mesra.....tp adakn daya bhwa ak x mampu ag tk mncrinya.......hati ini sprti kekosongn tnpa nya......ble hati ini sudh diisi,de hal laen plak yg trjd....x tau lah npe prkra bgini sring brlaku pd driku inie.......ble hatiku trase ksnyian tnpa nya.....ble hatiku kesepian tnpa nya..akn ak lakukn sesuatu yg ley wt diriku hepi..tp apakan daya dri ini x mampu menahannya........pe slh diriku????...................nsib bek ak mempunyai teman2,shbt2 yg ley wt ak trsnym kmbli wlupun dlm hatiku ini diselubungi kesedihn.....thnks a lot to all my frenz....luv u all my frenz.....:)

nie mse kndri mak teh kt srmban.......brsame2 dlm gmbr ini ialah abah,mak,ak,hani,kak ilah.mak teh...heheheh..mse kndri kawen kak nana,sepupu yg comey..:)

Ak dan Mazida semasa brye di rumah clasmate kami,Raihanah....huhu.....

Sunday, October 31, 2010

"Rahsia Mengenal Diri Melalui Wajah Seseorang"

Di bawah ni adalah sedikit ramalan mengenai diri anda melalui wajah anda. Tapi..jangan percaya 100%..kalau betul ia mungkin secara kebetulan..

DAHI

Anda mempunyai dahi yang berkerut-kerut secara tegak di antara mata?
Kerut tersebut menunjukkan bahawa anda mendorong diri kuat bekerja dan bertujuan kesempurnaan dalam semua hal.

Kerut tunggal yang mendatar di antara mata anda?
Kerut mendatar tersebut menunjukkan bahawa anda seorang yang bertanggungjawab. Anda mesti dapat tahu cara untuk meringankan beban anda.

TELINGA

Telinga anda jabing?
Telinga tersebut menunjukkan bahawa akal anda tidak biasa. Anda cerdik-pandai tapi anda juga seorang yang keras hati.

Telinga anda runcing?
Menunjukkan bahawa anda tidak sebagai berapa baik hati. Anda cerdik dan kreatif.


CUPING TELINGA

Kerut tegak di cuping telinga anda?
Berjaga-jaga untuk masalah jantung, anda perlu menjaga diri lebih baik.

Cuping telinga anda bersambung dengan rusuk kepala?
Anda suka mengarah dan memberi perintah. Orang lain melihat anda seorang yang berfikiran dangkal.


BULU KENING

Bulu kening anda bertemu di tengah?
Jangan ambil pusing hal-hal kecil. Akal anda selalu sibuk dan agak sukar untuk anda bersenang-lenang. Jangan selalu berkecil hati dan sedih.

Bulu kening anda selalu tidak teratur dan liar?
Bulu kening tersebut menggambarkan akal anda agak huru-hara dan tidak biasa. Anda boleh tidak berbudi. Anda boleh melihat segi semua dalam setiap isu yang mana mencampurkan anda dalam banyak pertengkaran. Selepas berkhayal berusia 30-an tahun, akhirnya anda mengatur diri sendiri dan berjaya.




MATA

Mata anda berdekatan satu sama lain?
Anda mempunyai pendekatan hidup sempit dan begitu berkira sangat. Walau bagaimana pun agak kurang sabar, anda boleh menilaikan dunia sekeliling anda dengan tepat dan menggunakan pengetahuan tersebut dengan baik.

Mata anda berjauhan satu sama lain?
Anda seorang penyabar dan berfikiran luas. Walau bagaimana pun, anda mudah ditipu juga dan bila hal berlaku buruk, anda selalu emosi.

Mata anda ke dalam?
Anda berwaspada dan pendiam. Walau bagaimana pun anda agak romantik, anda selalu realistik dalam percintaan. Biasanya anda berjaya setelah 30-an.

Mata anda tersembul?
Anda teguh hati dan egotistik. Anda benci jika anda dipotong oleh orang lain.


HIDUNG

Berada bentuk seperti bola kecil di hujung hidung?
Anda seniman atau seniwati dan anda menghargai mutu dan kecantikkan.

Di hujung hidung anda berbentuk seperti bawang?
Anda merindukan kesejahteraan dan anda menjadi seorang pengumpul.


MULUT

Sudut mulut anda melengkung ke atas walaupun anda tidak tersenyum?
Bererti anda selalu sedia mendengar yang terbaik daripada orang. Anda bersikap positif dan jarang bersendiri.

Mulut anda melengkung ke bawah secara semulajadi?
Anda bersikap mudah putus asa dan anda mencurigai kebanyakan apa yang anda dengar. Anda rasa tidak sangat rasa kecewa karena anda telah menjangkanya dari awal. Kebahagiaan datang agak lewat di hidup anda yang bermula lewat 40-an.


GIGI

Berada ruangan di antara gigi depan anda?
Anda berani dan sanggup menanggung risiko. Tetapi anda selalu mengubah fikiran.

Anda mempunyai dua gigi depan yang besar?
Menggambarkan anda degil, tidak sabar dan perlu selalu diyakinkan.



DAGU

Dagu anda runcing?
Anda suka menguasai. Cerdik dan peka dan agak kepala angin. Anda benci menerima perintah tanpa kejelasan kukuh.

Dagu anda lemah?
Anda suka kepada keamanan. Anda lebih suka mengikut perintah daripada memberinya. Anda menghindari konflik walau apa pun terjadi. Bahayanya iaitu kekurangan cita-cita dan tidak bersedia untuk bersara.


TAHI LALAT

Tahi lalat berwarna kemerah-merahan selalu tanda keuntungan, mana saja munculnya.

Tahi lalat gelap lebih sial, khususnya kalau mengubah bentuknya atau besarnya.

Kalau tahi lalat mengubah bentuknya atau besarnya, beritahu doktor anda dan minta nasihat. Boleh ada tanda awal kanser kulit.


Di tepi rambut: Kekayaan.

Di antara bulu kening: Kebijaksanaan.

Di hujung hidung: Kekayaan anda selalu bawah ancaman.

Di bahagian dalaman telinga: Anda berbakat dan panjang umur.

Di pipi sebelah kanan: Kehidupan anda berjaya.

Di pipi sebelah kiri: Anda rajin.

Di setiap pipi: Anda akan berjaya selepas bekerja keras.

"Al-Amin...Cinta Dua Insan"

Jika masa dapat berhenti...dan jika dapat terus mesra begini..Alangkah bagusnya kalau kitorang dapat terus bersama sama?buat selama lamanya....

Busan Korea...

Tingkatan 6 kelas 1!teruskan berusaha! budak dari kelas dua dah mula buat serangan salji!

''hah apa!?

''Al Amin''!Kata As Nisa dengan suara suspen..

''Okey!
''As Nisa kalau camni kitorang akan buat serangan sekarang!Kata Al Amin bersemangat..

''Al Amin''..Nisa mulai tersenyum
.............

''Jangan ... Nanti kau jatuh sakit.Cuba pakai ni''...kedengaran satu suara kecil dari belakang kami..

Kitorang tersentak dengan tindakan Nik Suraya..

Itulah dia Nik Suraya!Walaupun berada di kelas dua tapi masih baik hati.Kawan kawan kami sudah mula riuh rendah mengatakan tentang tingkah laku Nik Suraya yang begitu baik terhadap Al Amin..

perangai yang cukup berlawanan dari As Nisa..
Apa kau cakap!?Nisa mula mengetap bibir menahan malu..timbul sebak di hatinya melihat betapa ambil beratnya Nik Suraya terhadap Al Amin..

''Memang dah jodoh agaknya''..kawan2 kami mula memerli Nik Suraya sehingga pipi Nik Suraya mula merona merah..sebaliknya Al Amin seperti biasa Not feeling..

Al Amin serba salah segera pandanganya dilontarkan ke As Nisa..

As Nisa diam membisu..
...........

Tiba tiba..
Al Amin mula bersikap dingin..

Aku tengah enjoy ni.Semua budak perempuan bersembunyi dalam bangunan tu.Kau pergilah masuk sana sekali..Bentak Al Amin kasar!

Nik Suraya tunduk kesal..baju panas yg digengam di tangannya digengam erat..
........
Aku memang tak bersifat perempuan sangat..kata As Nisa di dalam hati..

Hoi Amin,Aku pun perempuan gak!Aku pun pergi tengok kat tepi jelah..erkk..Kata As Nisa tiba tiba..

tersentak dengan itu segera Al Amin menarik tangan As Nisa..

Apa yang kau merepek tu?
Kalau kau tak ada tak bestlah nanti..

dada As Nisa berdegup kencang..

Tak jdi masalah.Kata As Nisa tersengih sengih 

Al Amin!...As Nisa! ..cepat sikit kalau tak nanti kitorang akan kalah''..

Macam Tulah!Kata Amin sambil tersenyum..
As nisa Jomlah cepat!

''Okey!..Saat ini hati As Nisa mula bercampur baur..
...........

Nik Suraya yang masih tercegat di situ hanya melihat..bertapa mesranya Al Amin dan As Nisa..timbul perasaan cemburu di dlm dirinya..
Kenapa kau buat aku macam ni Al Amin?Kenapa?Bentaknya sendiri..secara tidak langsung air matanya menitis jatuh ke bumi..

Mungkin Aku Menangis Hari Ini.......

mungkin aku menangis hari ini
kerana terlalu banyak tawa semalam
mungkin aku berduka hari ini
atas segala dosa silam
mungkin aku menitiskan air mata ini
menyesali sikapku yang suram
mungkin aku bermerah mata ini
bukti bukan aku yang masih tenggelam


mungkin juga aku menangis ini atas
sikapku pada sang Pencipta Alam
dan tangis aku hari ini
entah dengan sebab yang masih kelam
bukti aku masih kuat melalui hari dan malam
penuh kasih tersiram...



p/s : after i got some teardrop, i write. no specific reason, even i don't know why.and yeah, it's a short one. but i like it myself :') i know He give me the chance to realize my mistakes :')
and a little explanation if you can't get what i want to tell through this poem is, i cried for no reason. but the probabilities are written and i meant those i wrote :) inshaAllah i'll write good things more and more.

Lirik Lagu InsyaAllah (versi Melayu) : Maher Zain

Setiap kali diriku merasa seperti tidak mampu meneruskan hidup lagi...
Terasa sangat kehilangan entah apa...
Menyatakan bahwa diri ku begitu sendirian
Semua ku lihat kelam-malam
Dan kegelapan menyelubungi di seluruh jiwa ku
Adakala nya diriku merasa begitu tak berdaya
Hilang daya ku melihat jalan mana yang harus ku pilih
Namun ku cekal kan hati ku..
Jangan ada rasa putus asa
Walaupun aku menapak kecil..
Namun tidak pernah aku kehilangan harapan
Kerna ku yakin Allah selalu di sampingkuInsya Allah akan dapat ku mencari jalan cahaya..
Setiap kali diri ku melakukan satu kesalahan lagi
Terasa bagaikan pintu taubat tertutup bagi ku
Dan bahawa telah lambat untuk ku mencari jalan taubat
Adakala nya diriku menjadi bingung
Keputusan yang salah yang ku pilih
Keputusan sebegini menghantui fikiran
Dan hati ku penuh dengan rasa malu
Namun ku cekal kan hati ku..
Jangan ada rasa putus asa
Walaupun aku menapak kecil.. Namun tidak pernah aku kehilangan harapan
Kerna ku yakin Allah selalu di sampingku.
Maher Zain, Thank You Allah

Antara Sahabat,Cinta dan Ya Rabb,.....

Diam,
Sunyi, sepi,
Dalam kegelapan ku lihat tiada cahaya,
Menggapai angin malam yg sejuk dingin,
Aku keseorangan,
Menangis menitis airmata beku,
Bagai tiada siapa peduli,
Ku masih berteleku di situ,
Tapi tiada siapa.. kosong.
Diam,
Sunyi, sepi,
Tetap begitu,
Buta mata, buta hati,
Tiada senyuman terukir di bibir,
Tiada ilmu terpahat di dada,
Tiada sayang menerpa di jiwa,
Bagai jasad tiada rohnya,
Begitu aku,
Biar apa di nanti,
Siapaku untuk mentafsir.
Diam,
Sunyi, sepi,
Aku masih kaku,
Dalam diam,
Sayup-sayup namaku,
Dipanggil syahdu,
Hangat mula terasa di jari jemariku,
Lantas ku toleh,
Seluruh dekat ku terasa bernyawa,
Ku rentap sentuhan itu,
Setelah terpampang suatu wajah,
Seorang yang bergelar lelaki.
Diam,
Sunyi, sepi,
Tiada lagi,
Salam dihulur, persahabatan di minta,
Kusambut mesra,
Hariku berseri,
Hidupku bermakna,
Alhamdulillah kupanjat kesyukuran,
Anugerah seorang insan,
Bernama sahabat.
Diam,
Sunyi, sepi,
Tiada lagi,
Berteman sahabat,
Tanpa kusedari cinta terpatri,
Bermunajat ku pada Ilahi,
Apakah semua ini,
Setakat khayalan atau hakiki.
Diam,
Sunyi, sepi,
Menerjah kembali,
Kala aku berteleku kepada-Mu,
Meminta petunjuk,
Kepada suatu keputusan,
Kepastian menjelma,
Untukmu sahabat,
Maaf ku pinta,
Aku belum bersedia,
Pada cinta yg sementara cuma,
Cintaku kini hanya pada ya-Rabbi,
Penciptaku yang Esa,
Yang memberi anugerah,
Mengenal erti Cinta dan Sahabat,
Terima kasih Ya-Rabb.
Antara sahabat, cinta dan Rabb,
kecintaanku kini hanya Pada-Mu.

Mak, Saya Sayang Mak...............

Isk.. isk.. isk.. Aku menangis, aku terkedu. Ya Allah, Kau ampunkanlah aku dan cucurilah roh ibuku di kalangan orang yang beriman.
Hamba-Mu ni anak yang derhaka, anak yang tak mengenang jasa.
Hamba-Mu ini tak tahu menilai intan dan kaca.
Hamba-Mu ni alpa dan asyik dengan keseronokan dunia, bangga dengan diri sendiri, ego...
Kini semuanya tak berguna lagi, ibuku telah tiada.
Dan aku anak tunggalnya yang diharap-harapkannya gagal memberi kasih sayang dan menjaganya di usia tua..
Oh! Kejamnya hamba-Mu ini...
Aku mengimbau....
"Man malu mak! Semua kawan-kawan Man mengejek Man. Mereka kata mak Man raksasa, hodoh. Ada satu mata aja."
"Biarlah Man, lama-lama mereka akan penat bercakap. Mereka akan berhenti mengata Man lagi."
"Arghhh... Man tak peduli mak. Mereka sentiasa mengejek Man.
Mak janganlah datang ke sekolah Man lagi. Man malu mak.. Man ada mak yang hodoh, mata satu. Man malu mak!"
Rizman bangun lalu pergi ke biliknya. Dia berazam nak belajar sebaik mungkin dan keluar belajar jauh dari kampungnya.
Ibunya sayu melihat anak tunggal kesayangannya itu. 
Tapi dia tetap bersabar dan sentiasa mendoakan kebahagiaan dan kejayaan anaknya itu.
Akhirnya Rizman berjaya melanjutkan pelajaran hingga ke luar negara dalam bidang perubatan.
Dia berjaya menjadi seorang pakar bedah yang berjaya.
Sepanjang tempoh tersebut, dia tak pernah mengirim berita atau melawat ibunya di kampung.
Namun ibunya tetap gembira apabila mengetahui kejayaan anaknya dan sentiasa mendoakan kejayaan untuk anak kesayangannya itu.
Rizman seolah-olah telah melupai ibunya, dia malu kerana maknya bermata satu, hodoh ibarat raksasa.
Ibunya mendapat tahu yang Rizman kini telah bertugas ibu kota.
Anaknya itu kini menjadi doktor pakar di sebuah hospital swasta tersohor di Malaysia.
Anaknya juga telah berkahwin dengan seorang anak Dato' dan mempunyai dua orang cahaya mata - seorang putera dan seorang puteri.
Hati ibunya melonjak-lonjak ingin bertemu dengan anak kesayangannya itu.
Dia bertekad yang dia mesti berjumpa dengan anaknya di ibu kota!
Suatu hari, ibunya menaiki teksi ke ibu kota.
Dia menuju ke rumah anaknya di kawasan elit, kawasan orang-orang berada dan berjaya.
Siapa yang tak kenal anaknya – doktor pakar bedah yang berjaya dan tersohor di Malaysia!
Setiba di banglo anaknya itu, ibunya itu menekan suis loceng rumah di pagar rumah tersebut.
"Keretanya ada, lagipun hari ni hari minggu, pasti anakku ada di rumah" getus ibunya.
Seorang pembantu rumah separuh umur datang dan menanya,
"Mahu apa makcik? Nak jumpa siapa?"
"Makcik nak jumpa dengan anak makcik"
"Anak makcik? Siapa?"
"Dr. Rizman tu anak makcik, anak tunggal makcik"
"Ooo... sekejap makcik ya, nanti saya panggil tuan"
Pembantu rumah tersebut bergegas masuk ke dalam rumah untuk memaklumkan kepada Dr. Rizman.
Sebentar kemudian, Rizman keluar dengan anak sulungnya, Aiman.
"Siapa kau wahai orang tua?"
"Man.. anak mak, intan payung mak, ni mak ni. Mak baru jer sampai dari kampung."
"Mak? Mak aku dah lama tiada. Aku tiada mak yang bermata satu dan hodoh macam kamu ni. Aku orang yang berjaya, takkan mak aku rupa macam ni?"
"Ayah.. Aiman takut ayah. Nenek ni mata satu, macam hantu!"
"Kau dengar tu orang tua, berambus kau dari sini. Jangan kau cuba nak menakutkan anakku ini pula! Berambus! Kau bukan mak aku!"
"Sampai hati kau Man, ni mak ni. Mak yang membesarkan kau dari kecil hingga kau dewasa"
"Arghh.. mak aku dah tiada. Pergi kau dari sini! Jangan ganggu keluarga aku ni wahai orang tua!"
Maknya menangis dan dengan penuh hiba, maknya beredar kerana dia tidak mahu menakutkan cucunya dan menjatuhkan maruah anaknya. Dia melangkah longlai dan hilang di puput bayu...
Malam-malam yang mendatang, Rizman sering bermimpi yang dia dibakar oleh api yang marak menyala.
Api itu seolah-olah takkan padam malah semakin marak menjulang tinggi. Bisa menelan apa saja yang di bakarnya.
Rizman rasa panas yang amat membara dan dia meminta tolong untuk di keluarkan daripada panas api tersebut.
Tiba-tiba dia terdengar satu suara,
"Kau akan kekal dalam api ini selama-lamanya kerana kau telah derhaka kepada ibumu yang melahirkan dan membesarkan kamu. Maka sinilah tempat mu yang paling sesuai sehingga ke akhir masa mu!"
Rizman terkejut dan bingkas bangun dari tidurnya. Dia beristighfar.
Memikirkan mimpinya itu yang masuk kali ini dah hamper tujuh hari berturut-turut dengan mimpi yang sama.
Perasaan sebak tiba-tiba datang melanda dirinya. Dia berasa amat berdosa dengan ibunya.
Rizman bertekad. Dia mesti pergi berjumpa ibunya esok. Mesti!
Setibanya di kampung, rumah ibunya bertutup rapat dan begitu sunyi.
Rizman memberi salam namun tiada siapa yang menjawab.
Tiba-tiba, Fuad; kawan Rizman sewaktu kecil menegur Rizman.
"Hoi anak derhaka! Baru sekarang kau nak balik? Buat apa kau balik, pergilah duduk di bandar sana. Sini kampung, tempat orang susah dan tak bersekolah! Buat apa kau nak balik sini?"
"Aku nak jumpa mak aku. Aku banyak dosa dengan dia. Aku nak memohon maaf dengan dia. Kau nampak mak aku Fuad?"
"Hoh.. dah buat salah senang-senang kau nak minta maaf ya. Kau tahu tak betapa besarnya dosa kita jika kita menderhakai kedua ibu bapa kita? Kau tahu tak?" herdik Fuad.
"Aku dah sedar, aku insaf, aku nak jumpa mak aku. Mana dia Fuad?"
"Kau terlambat Man, dia dah tiada. Baru dua hari lepas dia dah kembali ke rahmatullah"
"Apa?"
Man terjelepuk ke tanah menangisi kematian ibunya. Dia sedar yang dosanya tidak akan dapat diampunkan kerana kesalahannya dengan ibunya itu!
"Sebelum mak kau meninggal, dia ada tinggalkan satu surat kat kau. Nah! Kau pikirlah sendiri."
Man mengambil surat tu dan membaca...
Ke hadapan anak mak yang mak sayangi,
Mak berbangga kerana mak ada anak yang cerdik, pandai dan berjaya. Mak tumpang gembira.
Mak gembira kerana dapat juga melihat cucu mak yang dah besar tu. Mak tahu yang Man juga sangat sayang anak Man tu sama seperti mak menyayangi anak mak.
Mak dulu ada seorang anak. Pada waktu dia kecil-kecil dahulu, anak mak ni kemalangan. Matanya tertusuk dengan ranting kayu. Matanya buta. Mak rasa sangat sedih dan susah hati. Mak rasa seperti hidup mak dah berakhir.
Mak tak sanggup melihat anak mak itu dalam keadaan buta sebelah mata. Nanti kawan-kawannya ejek dia nanti macam mana? Mak tekad. Mak akan menghadiahkan sebelah mata mak kepada anak mak ini supaya dia boleh melihat dunia yang indah ini dan berjaya di masa hadapan.
Mak tak apa. Jika anak mak berjaya maka mak amat gembira kerana anak mak berjaya kerana dia dapat melihat melalui mata mak itu. Biarlah dia melihat dunia. Mak tak kisah tentang pengorbanan mak ini.
Kini segala impian dan harapan mak dah di penuhi. Mak tetap sayangkan anak mak. Mak ampunkan segala dosa anak mak ini. Mak doakan moga anak mak ini berjaya dunia dan akhirat.
Rizman terkedu. Air matanya pantas mengalir keluar.
Barulah dia sedar, mak yang dia selama ni dia cemuh telah memberikan matanya untuk dia supaya dia boleh berjaya dan melihat dunia.
Sesal yang tiada penghujungnya menyusup masuk ke sanubari Rizman.
"Mak! Ampunkan Rizman mak! Rizman banyak dosa dengan mak! Rizman sayang mak!"jerit Rizman.
*****
Dari Abu Hurairah R.A:
Datang seorang menemui Rasulullah S.A.W dia bertanya, "Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling layak untuk bergaul dengan paling baiknya?" "Ibumu." Baginda S.A.W menjawab. "Kemudian siapa?", "Ibumu", "Kemudian setelahnya siapa?","Ibumu." Untuk kali berikutnya orang itu bertanya lagi, "Kemudian siapa?" "Ayahmu"jawab Baginda Rasulullah S.A.W.
Berbuat baiklah dengan kedua ibu bapa kita sewaktu hayat mereka kerana keredhaan Allah datang selepas kerdhaan kedua ibubapanya!

10 Pembasuh dosa dan Penawar hati......

Hassan al-Basri r.a. berkata: "Ketika saya berkeliling di jalan-jalan kota Bashrah dan di pasarnya dengan seorang pemuda ahli ibadah, tiba-tiba saya melihat seorang tabib yang sedang duduk di atas kerusi."
Dia dikelilingi oleh laki-laki, perempuan dan anak-anak.
Di tangan mereka masing-masing terdapat gelas yang berisi air. Mereka meminta petua dan ubat untuk penyakitnya.
Kemudian, pemuda yang bersamaku maju ke depan tabib, lalu dia berkata:
"Wahai tabib, apakah kamu punya ubat yang mampu membersihkan dosa dan menyembuhkan penyakit hati? "
Kemudian, si tabib itu menjelaskan:
"Ambillah sepuluh macam ramuan: 
1.   Ambillah akar pohon fakir bersama akar-akar pohon tawaddhu' (kerendahan hati),
2.   Campurkanlah padanya tumbuhan taubat,
3.   Taruhlah ke dalam bekas keredhaan,
4.   Tumbuklah dengan penumbuk qana'ah,
5.   Masukkan dalam kuali taqwa,
6.   Lalu tuangkanlah padanya air malu,
7.   Didihkanlah dengan api mahabbah,
8.   Tuangkanlah ke dalam gelas syukur,
9.   Kemudian kipaslah dengan kipas harapan,
10. Lalu minum dengan sudu pujian.
Sesungguhnya jika kamu mengerjakan hal itu, maka akan menjadi ubat bagimu dari semua penyakit dan bencana di dunia dan di akhirat." - Dipetik daripada Kitab Nashaihul 'Ibad, Imam Nawawi
   Rindunya hamba Mu ini ingin pergi semula ke kota yg pnuh brchaya,tmpt ibadah yg dinanti-nantikan oleh seluruh Ummat Islam di seluruh dunia.....SubhanaAllah......:)

Serba sedikit tntg prjalanan kehdpn seseorg........

salam.....ini adlh tntg prjalanan khdpn seseorg yg ku tlh kenali sjak beberapa bulan ag.........dye telah diminati dan disukai oleh seorg jejaka ini yg diberi nama manaz (bukn nama sebenar) pada sem 3 yg lalu....jejaka itu br dknalinya melalui facebook.....yg mrpakan stdnt kt tmpt blajar yg same gak......gadis itu mle brkwn dan mngenali jejaka itu dngn lbh dekat ag........dan akhrnya pada suatu hari,jejaka itu meminta tk kapel ngn gadis itu...gadis itu kte "sy x ready ag lah tk kapel nie awk...kn kte br je knal...."..jejaka itu brkte".kte try la kapel dlm beberapa hari dl..pas2 klo da ok,kte truskn hbngn nie.."setelh bebrapa minggu kemudian,jejaka itu cntct gadis itu,,,,,,dan gadis itu mngtekan "..baiklah awk.sy an cbe tk kapel ngn awk..brkwn ngn awk..."...lantas jejaka itu begitu gmbira ble mndgar gadis yg disukainya itu memberikn jwpn yg memuaskn atinya.....semester br tlh dibuka.......jejaka itu ade mngajak gadis itu tk keluar mkn brsamanya.gadis itu menerima pelawaan jejaka itu ngn ati trbka... mrka agak srasi dlm pergaulan...seperti mreka sudh lme brknalan dan brkwn.........jejaka itu brkte"awk cntik la,de lsung pipit ag....tue yg menampakkn awk klihtan lbey mnis,ayu dan cute ag..hehehehe....."stlh beberapa bulan mrka kapel,prngai jejaka itu brubah..tidak seperti mse jejaka itu beriya2 ingin brkwn ngn gadis itu...jejaka itu sprti wt endah x endah je pd gadis itu..gadis itu selalu dselubungi ksedihan....ngn sikp jejaka yg dknalinya dl bgitu ambil brt tntngnya......dan skrng gadis itu berada dlm keadaan yg same juga....jejaka itu tidak mnghubunginya selama hmpir 2 minggu.....bnyk persoalan yg bermain di fikiran gadis itu......wlupun ati gadis itu bgtu trase ati ngn sikp jejaka yg telah meminatinya,namun gadis itu msh ag mnyayangi jejaka yg benama manz itu(bukn nama sbnr)...

Gurau canda Rasulullah


Suatu hari seorang perempuan datang kepada baginda lalu berkata," Ya Rasulullah! Naikkan saya ke atas unta",kata Rasulullah S.A.W. "Ia tidak mampu",kata perempuan itu. "Tidak ,aku akan naikkan engkau ke atas anak unta". "Ia tidak mampu". Para sahabat yang berada disitu berkata,"bukankah anak unta itu juga unta.....???"